29. dubna jsme si připomněli šesté výročí úmrtí prof. Reuvena Feuersteina, mimořádné osobnosti, která stojí za vznikem velmi užitečné a komplexní metody instrumentálního obohacování. Jeho teorie, a především pak její aplikace, se kterými pracuji já i mnoho mých skvělých kolegů, je založena na potřebě pomoci klientům – dětem i dospělým – měnit struktury jejich poznávacích funkcí a na důvěře v potenciál každého člověka.
Metoda, která se původně používala při práci s kulturně handicapovanými dětmi, se dnes těší velké oblibě u mnoha různých klientů: lidé s Downovým syndromem, děti s poruchami učení, lidé po úrazech nebo organickém poškození mozku, děti s autismem, děti nadané a podobně. Metoda se zavádí do běžných, ale i speciálních základních a mateřských škol. Mají o ni zájem vedoucí pracovníci, učitelé a v neposlední řadě rodiče.
Bohužel jsem neměla možnost se s panem profesorem osobně setkat. V roce 2013 jsem se poprvé zúčastnila mezinárodní konference (letního workshopu) Feuersteinova institutu v Paříži, kam měl pan profesor dorazit, ale už se na dlouhou cestu necítil. Pozdravil nás proto přes Skype a pamatuji si dodnes ten příval energie, optimismu a nekonečné víry v člověka, kterou tento pán vyzařoval každým svým slovem, gestem a myšlenkou. Když jsem pak mluvila s jeho spolupracovníky, všichni o něm mluvili s velikým respektem, obdivem a vděčností. A s velikým dojetím mi popisovali, že „starý pan Feuerstein chce být stále o všem informován“. Nevím, jestli to vnímali jako překážku, jako něco, co je zdržuje v procesu. Pro mě je to známka toho, že jeho zájem o člověka a jeho schopnosti rozvoje a růstu, byl upřímný a nekonečný.
"V přítomnosti některých učitelů vaše nedostatky opadnou a přednosti narostou jako měsíc v úplňku."
Číst článekTo vykřikla Esterka, když dokončila práci na stránce Uspořádání bodů.
Číst článekPíseň o Bernadetce. Článek nejenom o holčičce, víře a snažení překonávat překážky.
Číst článek