Rodiče, kteří za mnou přichází, spojuje jeden cíl. Nebo spíš přání? Chtějí, aby se kognitivní schopnosti jejich dětí zlepšily. Někdy proto, že to drhne doma, jindy to drhne ve škole. Někdy je problematická komunikace, jindy chybí jakákoliv motivace. Jejich příběhy jsou různé.
Intervence obvykle začíná společným přemýšlením nad úkoly v pracovním sešitě (instrumentu) Uspořádání bodů. A stejně jako jsou příběhy mých klientů různé, jsou rozmanité i scénáře naší společné práce. Někdo si u toho rád popovídá, jiný se soustřeďuje jen na vyplnění stránky a “žádné mluvení, prosím”. Někdo se těší, kam až nás ten úkol zavede, do jakých oblastí života, pro jiného je důležité najít tu „jedinou správnou“ odpověď. Ve všech případech usilujeme o poznání a poznávání. Snažíme se pochopit události v našich životech, dění kolem nás.
Předpokladem je schopnost reflektivního myšlení, uvědomění si, co jsem udělal(a), kam mně to přivedlo a co s tím můžu dál (u)dělat. Je to jemná, precizní a ní a náročná práce. Ale o to větší je zážitek, když něco objevíme a zažijeme a uvědomíme si. Jedna holčička (9 let) se na jedné lekci snažila spojit body do předepsaných vzorů, měla jasný plán. Jenže ten plán se nedařilo plnit. Spojila některé body do tvaru, o kterém se domnívala, že je to ten správný a záhy všechny čáry vygumovala. Celý proces zopakovala: znovu spojila body a nakreslené čáry znovu vygumovala. Zeptala jsem se jí, co zjistila. Odpověď přišla rychle a jasně: „nic“. Namítla jsem, že si myslím, že zjistila velmi důležitou věc. Podívala se na mně se zvědavostí a údivem. „Teď jsi mohla zjistit, kudy cesta nevede.“ Usmála se. A já přemýšlím. Nic nezjistila? Nebo si neuvědomila, že zjistila, kudy cesta nevede? Anebo to vnímala jako chybu, od které rychle pryč? Mám dojem, že nás mnohdy nezajímá cesta, která nevede k cíli, nechceme se jí zabývat, nechceme jí věnovat naši pozornost. Ona ale skrývá pro náš důležité informace, které potřebujeme, abychom mohli najít tu správnou cestu, abychom mohli porozumět našim životům, sami sobě a našemu okolí.
"V přítomnosti některých učitelů vaše nedostatky opadnou a přednosti narostou jako měsíc v úplňku."
Číst článekTo vykřikla Esterka, když dokončila práci na stránce Uspořádání bodů.
Číst článekPíseň o Bernadetce. Článek nejenom o holčičce, víře a snažení překonávat překážky.
Číst článek